vole 1



INTRODUCERE  - 8

PROGRAME ANALITICE  - 9

1. OBIECTUL TEORIEI ŞI METODICII JOCULUI DE VOLEI -12

1.2.         Voleiul - mijloc al educaŢiei fizice Şi disciplinĂ sportivĂ- 12

1.3.         VOLEIUL ÎN SISTEMUL DE EDUCAŢIE FIZICĂ-13

1.4.          CARACTERISTICI ALE  JOCULUI DE VOLEI - 14


1.5.         DIRECŢII DE DEZVOLTARE A JOCULUI DE VOLEI - 15

2. Istoricul jocului de volei - 17

2.1.         PE PLAN MONDIAL -17


2.2.         Dezvoltarea Şi evoluŢia voleiului În RomÂnia -20

3. NOŢIUNI GENERALE - 23

3.1.         NoŢiuni de terminologie specificĂ-23


3.2.         STADIILE DE  INSTRUIRE -24


3.3.         NOŢIUNI GENERALE DESPRE ÎNVĂŢAREA MOTRICĂ-25


3.4.         CONCEPTUL SISTEMIC APLICAT ÎN TEORIA ŞI METODICA JOCULUI -27

4.         CONŢINUTUL JOCULUI DE VOLEI -29

4.1.         componentele tacticii - 33

4.1.1.TACTICA INDIVIDUALĂ- 35

4.2. SISTEMATIZAREA ŞI metodica de ÎnvĂŢare a acŢiunilor tactice individuale de bazĂ- 36

4.2.1.SERVICIUL - 37


4.2.2.PRELUAREA DIN SERVICIU - 40


4.2.3.RIDICAREA PENTRU ATAC - 44


4.2.4. LOVITURA DE ATAC - 46


4.2.5. BLOCAJUL - 48


4.2.6.voleiCURS VOLEI 2009.doc- 49


4.3. SISTEMATIZARE ŞI ASPECTE METODICE  ALE  ACŢIUNILOR  TACTICE COLECTIVE - 52

4.3.1. TACTICA COLECTIVĂ LA SERVICIU - 53


4.3.2.TACTICA DE ECHIPĂ ÎN ATAC - 58


4.3.3.TACTICA COLECTIVĂ ÎN APĂRARE - 61

5. IDENTIFICAREA ŞI PROMOVAREA TALENTULUI În VOLEI - 67

6. JOCUL DE VOLEI ÎN LECŢIA  DE  EDUCAŢIE  FIZICĂ-73

6.1. METODOLOGIA PREDĂRII JOCULUI DE VOLEI ŞI FORMELE DE ORGANIZARE A COLECTIVULUI ÎN LECŢIE - 76


6.2. INDICAŢII PENTRU CICLUL LICEAL - 76


6.3.MODELE DE JOC  INTERMEDIARE ŞI FINALE  PENTRU CICLUL GIMNAZIAL ŞI LICEAL -77


6.4. JOCURI PREGĂTITOARE - 78


6.5. ECHIPA REPREZENTATIVĂ ŞCOLARĂ- 80


6.6. SISTEME  DE DISPUTARE  A COMPETIŢIILOR ŞCOLARE - 81


6.7.  activitatea   PROFESORULUI În PREGĂTIREa ECHIPEI REPREZENTATIVE A ŞCOLII - 82

BIBLIOGRAFIE - 91








 

1. OBIECTUL TEORIEI ŞI METODICII JOCULUI DE VOLEI


1.1. Voleiul - mijloc al educaŢiei fizice Şi disciplinĂsportivĂ

Disciplina sportivă volei este un joc sportiv colectiv, având un regulament de joc, conţinut şi forme  de pregătire unitară. Este încadrat într-un sistem competiţional naţional şi internaţional, fiind practicat în cadrul secţiilor asociaţiilor şi cluburilor sportive  diferenţiat pe categorii:  copii, juniori, seniori, masculin şi feminin. Ca mijloc al educaţiei fizice jocul de volei  se practică în învăţământul de toate gradele, sistematizarea lui fiind cuprinsă în conţinutul programelor de educaţie fizică.
Principalele  surse de documentare a teoriei şi metodicii jocului sunt:  practica, experienţa pozitivă  a specialiştilor români şi străini consemnată în lucrări de specialitate, cercetarea ştiinţifică din domeniu.
Teoria jocului de volei este o ramură a Teoriei  Educaţiei Fizice şi a Teoriei şi Metodicii Antrenamentului Sportiv şi are legături cu alte dicipline cum sunt:  pedagogia, psihologia, sociologia, anatomia funcţională şi biomecanica, fiziologia.

 

1.6.         VOLEIUL ÎN SISTEMUL DE EDUCAŢIE FIZICĂ


Toate acestea conferă voleiului valenţe biologice şi pedagogice de necontestat şi poziţii bine precizate în sistemul de educaţie fizică şi sport în domeniile: educaţia fizică, sportul pentru toţi şi sportul de performanţă.
Jocul  de volei este prezent  în lecţiile de educaţie fizică de la toate nivelele sub forma jocurilor dinamice cu elemente din volei şi a jocul global.
Este practicat cu scop recreativ de tineri şi vârstnici, în forme organizate (Campionate şcolare, universitare, de instituţii sau de cartier etc.) sau spontane, iar ca sport de performanţă este practicat organizat sub forma meciurilor din Campionate naţionale de juniori, tineret, seniori, Campionate balcanice, Campionate Europene, Campionate Mondiale, Jocuri Olimpice.

1.3. CARACTERISTICI ALE  JOCULUI DE VOLEI